7نوامبر 2022- مطالعه ی منتشر شده در مجله کلینیکال غدد درون ریز و متابولیسم (JCEM) نشان داد که در زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) که در طی حاملگی افزایش وزن بیش از حدی را تجربه می کنند، نرخ های بالاتری از هیپوگلایسمی، ماکروزومی و زایمان ابزاری نوزادان مشاهده می شود.

محققان دریافتند که در زنان مبتلا به دیابت بارداری، افزایش وزن کم در طول بارداری نسبت به آنچه در دستورالعمل‌های مؤسسه پزشکی(IOM)  توصیه می شود، اغلب با پروفایل متابولیکی بهتر پس از زایمان و بدون افزایش خطر برای پیامدهای نامطلوب بارداری، مرتبط است.

دکتر Caro Minschart، و همکارانش از گروه غدد درون ریز در بیمارستان دانشگاهی Gasthuisberg در بلژیک، در یک مطالعه کوهورت آینده نگر، ارتباط افزایش وزن های مختلف در طول بارداری (GWG) را با پیامدهای بارداری در زنان مبتلا به دیابت بارداری و تحمل گلوکز طبیعی (NGT)، ارزیابی کردند.

این مطالعه شامل 1843 زن بود که غربالگری دیابت بارداری را بر اساس تست تحمل گلوکز خوراکی 75 گرمی، در 7 بیمارستان بلژیک انجام دادند. پیامدهای اولیه این مطالعه، پیامدهای بارداری و ویژگی‌های پس از زایمان بود.

یافته های این مطالعه نشان داد که:

·نرخ تولد نوزادان کوچک نسبت به سن حاملگی و زایمان زودرس برای زنان مبتلا به دیابت حاملگی که افزایش وزن کمی را در طی حاملگی(97 نفر یا52.4 درصد) تجربه کردند، در مقایسه با زنانی که افزایش وزنی در محدوده ی توصیه شده(58 نفر یا 31.1 درصد) داشتند، مشابه بود، با این تفاوت که گروه اول پس از زایمان کمتر دچار اضافه وزن یا چاقی شدند [35.7درصد در مقابل 56.5 درصد] و کمتر وزن پس از زایمان خود را حفظ کردند[48.8 درصد در مقابل 87.9 درصد].

·نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری که در طی بارداری اضافه وزنبیش از حدی(30 نفر، 16.2 درصد) داشتند، در مقایسه با نوزادان زنان دارای اضافه وزن در محدوده، بیشتر دچار هیپوگلایسمی (30.8 درصد در مقابل 5.9 درصد، نسبت شانس تنظیم شده 7.15) شدند.

·زنانی با تحمل گلوکز طبیعی با اضافه وزن بیش از حد(28.3 درصد) در مقایسه با زنانی با افزایش وزن در محدوده، اغلب زایمان ابزاری(15.9 درصد در مقابل 11.9 درصد، نسبت شانس تعدیل شده 1.53) و نوزادان بزرگتری برای سن حاملگی(19.3 درصد در مقابل 10.4 درصد، نسبت شانس تعدیل شده 1.67) داشتند.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: در زنان مبتلا به دیابت بارداری، اغلب افزایش وزن حاملگی کمتر از مقدار توصیه شده در دستورالعمل IOM اتفاق می افتد، که با مشخصات متابولیکی بهتر پس از زایمان و بدون افزایش خطر برای پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است.افزایش وزنبیش از حد در طی بارداری، با خطر بالاتر هیپوگلایسمی نوزادی و مشخصات متابولیک بدتر پس از زایمان در زنانمبتلا به دیابت بارداریو با نرخ بالاتر زایمان ابزاری و بزرگی نوزاد برای سن حاملگی (LGA) همراه بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/low-weight-gain-in-women-with-gestational-diabetes-linked-with-better-postpartum-metabolic-profile-101084